Om rollen
Växeltelefonister hanterar inkommande och utgående samtal i en organisations telefonväxel. De är ofta den första kontaktpunkten för kunder och besökare och kräver god servicekänsla. Utbildningsmässigt kan en gymnasieutbildning vara tillräcklig, men erfarenhet av kundservice är meriterande.Ansvarsområden
Växeltelefonister ansvarar för att koppla samtal till rätt personer eller avdelningar. De ger information och svarar på frågor från uppringare. Att hålla ordning på växelns funktioner och daglig uppdatering av kontaktlistor är också en del av deras arbetsuppgifter.Färdigheter och verktyg
Växeltelefonister behöver god kommunikationsförmåga och kunna hantera växelsystem. De bör vara stresståliga och ha förmåga att multitaska. Kunskap i kundservice och grundläggande IT-kunskaper är viktiga för att effektivt kunna navigera i olika kommunikationssystem. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kundtjänst, telefonväxelvana och coaching/coachning.