Om rollen
Internationella säljare är specialiserade på försäljning över landsgränser och hanterar ofta stora affärsavtal. De har kunskap om internationell handel, kulturella skillnader och tullregler. Utbildningsmässigt kan de ha studerat internationell försäljning, marknadsföring eller liknande på högskolenivå.Ansvarsområden
Internationella säljare ansvarar för att identifiera och utveckla nya marknader utomlands. De förhandlar avtal, bygger relationer med kunder och distributörer och anpassar försäljningsstrategier efter olika marknader. De måste också säkerställa att alla transaktioner följer internationella lagar och regler.Färdigheter och verktyg
Internationella säljare måste ha starka kommunikationsfärdigheter på flera språk och vara skickliga i förhandling och relationsskapande. De använder CRM-system, analysverktyg och är ofta beroende av digitala kommunikationsplattformar. Kulturell medvetenhet och anpassningsförmåga är också viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är sales, teknisk försäljning och customer relationship management/crm.