Sök yrkesroll eller kompetens

Customer Relationship Management/CRM

Efterfrågan på arbetsmarknaden

HögMellanLåg

53%

Hur räknas värdet ut?
PrognosFörväntan på framtida behov av aktuell kompetens.
TrendUtveckling över tid jämfört med andra liknande kompetenser.
FrekvensHur ofta arbetsgivare efterfrågar kompetensen inom relevanta yrken.
Är Customer Relationship Management/CRM populärt?
Det är relativt populärt men mindre efterfrågat än till exempel Kundtjänst. Trenden hos arbetsgivare är trots allt att efterfrågan ökar.
I vilka jobb används Customer Relationship Management/CRM?
Yrket som starkast förknippas med denna färdighet är Systemsäljare men även Säljledare och Key account manager/KAM har en koppling. Den vanligaste yrkesgruppen för kompetensen är Företagssäljare.
Vad tjänar man i yrken som använder Customer Relationship Management/CRM?
De flesta jobben finns i yrkesgruppen Företagssäljare. Där är snittlönen 51 300 kr.
Vad är populärt som liknar Customer Relationship Management/CRM?
Av liknande kompetenser är Farmaci, Uppsökande försäljning och Merförsäljning mest efterfrågat.
Trend
Efterfrågan över tid för kompetensen Customer Relationship Management/CRM. Här jämfört med hela yrkesgruppen Försäkringsrådgivare, företagssäljare och inköpare m.fl..
Customer Relationship Management/CRM
Försäkringsrådgivare, företagssäljare och inköpare m.fl.

Associerade yrkesroller

Snittlön för yrken som har den starkaste kopplingen till Customer Relationship Management/CRM
Kategori och yrkesroll
Koppling till kompetens
Efterfrågan på yrket