Om rollen
HR business partners är strategiska rådgivare som arbetar nära organisationens ledning för att utveckla och implementera personalstrategier. De har ofta en akademisk bakgrund inom personalvetenskap eller beteendevetenskap och erfarenhet av HR-arbete. Deras roll är att överbrygga gapet mellan HR och affärsverksamheten.Ansvarsområden
HR business partners ansvarar för att identifiera och analysera personalbehov i linje med företagets mål. De utvecklar och genomför HR-initiativ som rekrytering, kompetensutveckling och organisationsförändringar. De arbetar även med att stärka ledarskapet och medarbetarengagemanget.Färdigheter och verktyg
HR business partners behöver starka kommunikations- och förhandlingsskickligheter samt förmågan att bygga relationer. De använder HR-system för dataanalys och rapportering och är kunniga inom arbetsrätt. Strategiskt tänkande och förståelse för affärsprocesser är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är arbetsrätt, rehabilitering och organisationsutveckling.