Om rollen
Tulltjänstemän arbetar med att kontrollera varor och personer som passerar Sveriges gränser. De är anställda av Tullverket och har ofta genomgått en intern utbildning eller relevant högskoleutbildning. Deras arbete är viktigt för att upprätthålla lagar och regler kring import och export.Ansvarsområden
Tulltjänstemän ansvarar för att inspektera, identifiera och värdera varor samt att upptäcka och förhindra smuggling. De tar ut tullavgifter och skatter och ser till att handel sker enligt gällande lagstiftning. De arbetar också med att bekämpa illegal handel och bidrar till samhällets säkerhet.Färdigheter och verktyg
Tulltjänstemän måste ha god kunskap om tullagstiftning, internationell handel och vara insatta i olika varukategorier. De använder sig av olika databaser och IT-system för att registrera och analysera information. God kommunikationsförmåga och noggrannhet är centrala egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är svenskt medborgarskap, kriminologi och logistik.