Om rollen
Speditionsassistenter arbetar med att stödja speditionsprocessen inom transport- och logistikbranschen. De är ofta anställda av speditionsföretag och kan ha genomgått utbildningar inom logistik eller internationell handel. Deras roll är att underlätta effektiv och korrekt hantering av varor och dokumentation.Ansvarsområden
Speditionsassistenter ansvarar för att förbereda och hantera fraktdokumentation, boka transporter och kommunicera med kunder och transportörer. De ser till att alla tull- och exportdokument är korrekt ifyllda och uppdaterar fraktstatus. De hjälper också till med att lösa eventuella problem som kan uppstå under transportprocessen.Färdigheter och verktyg
Speditionsassistenter måste ha goda organisatoriska färdigheter och vara noggranna med detaljer. De använder ofta transport- och logistiksystem för att boka och spåra sändningar. Kunskap i tullregler och exportkontroll, samt förmåga att hantera kundrelationer och kommunikation, är centrala i arbetet. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, transportplanering och företagshälsovård.