Om rollen
Reklamationshandläggare arbetar med att hantera och utreda kundklagomål och reklamationer. De är ofta anställda inom detaljhandeln, tillverkningsindustrin eller tjänstesektorn. Utbildningsbakgrunden kan variera, men ofta har de studerat inom områden som kundservice, försäljning eller juridik.Ansvarsområden
Reklamationshandläggare ansvarar för att ta emot, registrera och behandla reklamationer. De kommunicerar med kunder och interna avdelningar för att lösa problem. Att dokumentera ärenden och följa upp att kunden blir nöjd är en central del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Reklamationshandläggare behöver goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att hantera konflikter. De använder ofta ärendehanteringssystem och CRM-verktyg. Empati, tålamod och en problemlösande inställning är viktiga egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kundtjänst, logistik och sap applikationsplattform.