Om rollen
Logistikchefer ansvarar för att effektivisera företagets leveranskedja och distributionskanaler. De har ofta en högskoleutbildning inom logistik, företagsekonomi eller en liknande disciplin. Deras roll är strategisk och innefattar ofta ett helhetsansvar för material-, varu- och informationsflöden.Ansvarsområden
Logistikchefer övervakar lagerhantering, transportplanering och distributionsprocesser. De arbetar med att förbättra och effektivisera logistiksystemet samt att minska kostnader och leveranstider. De säkerställer också att lagstiftning och säkerhetsföreskrifter följs inom logistikområdet.Färdigheter och verktyg
Logistikchefer måste ha goda ledarskapsförmågor och kunna hantera komplexa projekt. De använder logistikprogramvaror för att optimera flöden och hantera resurser. Analytisk förmåga, förståelse för supply chain management och kunskap i ekonomistyrning är centrala färdigheter. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, personalansvar och ständiga förbättringar/lean.