Om rollen
Kvalitetschefer ansvarar för att säkerställa och förbättra kvaliteten på produkter och processer inom en organisation. De har ofta en bakgrund inom teknik, kvalitetsstyrning eller en annan relevant högskoleutbildning. Deras roll är strategisk och innefattar ofta ledarskap över ett team av kvalitetsspecialister.Ansvarsområden
Kvalitetschefer utvecklar och implementerar kvalitetsstyrningssystem och policyer. De övervakar och utvärderar organisationens processer och produkter för att säkerställa standarder och regelverk efterlevs. De leder också interna revisioner och är ansvariga för att hantera kundklagomål relaterade till kvalitet.Färdigheter och verktyg
Kvalitetschefer måste ha goda kunskaper i kvalitetsstyrningsverktyg som ISO-standarder och Six Sigma. De behöver starka analytiska färdigheter för att tolka data och förbättra processer. Ledarskapsförmåga och kommunikationsfärdigheter är också centrala för att framgångsrikt leda och engagera sina team. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, ständiga förbättringar/lean och kvalitetssäkring.