Om rollen
Kundmottagare på bilverkstäder är ofta de första personerna som kunderna kommer i kontakt med. De har en serviceinriktad roll och fungerar som länken mellan kunden och verkstadens tekniker. En relevant utbildning kan vara inom fordons- eller serviceteknik, men mycket lärs ut på arbetsplatsen.Ansvarsområden
Kundmottagare ansvarar för att ta emot kunder, boka in service- och reparationsärenden samt ge prisuppgifter. De ser till att arbetsordrar är korrekt ifyllda och kommunicerar kundens behov till teknikerna. Efter avslutat arbete informerar de kunden och hanterar fakturering och betalning.Färdigheter och verktyg
Kundmottagare behöver goda kunskaper i kundservice och administration. De använder ofta datasystem för bokningar och fakturering samt har grundläggande förståelse för bilar och reparationer. Viktiga egenskaper inkluderar kommunikationsförmåga, organisationsförmåga och förmåga att hantera stress. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är vårdavdelning/mottagning, kalkylering och customer relationship management/crm.