Om rollen
Bankkontorschefer leder och övervakar den dagliga verksamheten på ett bankkontor. De ansvarar för att säkerställa en hög servicenivå och att bankens riktlinjer och regelverk följs. Utbildningsmässigt har de ofta en högskoleexamen inom ekonomi, finans eller liknande områden.Ansvarsområden
Bankkontorschefer har ansvar för personalledning, budgetering och affärsutveckling på kontoret. De ser till att kundrelationer underhålls och att försäljningsmål uppnås. Riskhantering och efterlevnad av lagar och interna regler är också en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Bankkontorschefer måste ha goda ledarskapsfärdigheter, kunskap i ekonomistyrning och förmåga att analysera finansiella rapporter. De använder ofta CRM-system och andra bankrelaterade IT-system. Kommunikations- och problemlösningsförmåga är centralt i deras roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och redovisning.