Om rollen
Kontorsbiträden är ofta anställda inom olika typer av kontorsmiljöer där de utför administrativa och stödjande uppgifter. De kan ha en gymnasieutbildning och ofta kompletterande kurser i kontorsadministration eller liknande. Kontorsbiträden är en viktig del av det administrativa teamet och bidrar till kontorets dagliga funktion.Ansvarsområden
Ett kontorsbiträdes ansvarsområden inkluderar att hantera inkommande och utgående post, kopiering, skanning och arkivering av dokument. De kan även ansvara för att svara i telefon, boka möten och hålla ordning i gemensamma utrymmen. Att ge administrativt stöd till andra medarbetare och hantera kontorsmaterial är också vanliga uppgifter.Färdigheter och verktyg
Kontorsbiträden behöver goda kunskaper i kontorsprogram såsom Microsoft Office-paketet och kunna hantera standardkontorsutrustning som skrivare och kopiatorer. Organisationsförmåga, noggrannhet och god kommunikationsförmåga är viktiga egenskaper. De bör även vara serviceinriktade och kunna hantera flera uppgifter samtidigt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, personalansvar och sap applikationsplattform.