Om rollen
Kioskbiträden arbetar med försäljning och kundservice i kiosker där sortimentet ofta inkluderar tidningar, tobak, godis och lotter. De behöver ingen formell utbildning men kan ha genomgått kortare kurser i kassahantering och kundservice. Arbetsuppgifterna är varierande och kräver god servicekänsla och förmåga att hantera kontanter och betalningar.Ansvarsområden
Kioskbiträden ansvarar för att hantera kassan, ta emot och registrera kundbetalningar samt ge växel. De sköter påfyllning av varor och ser till att kiosken är ren och välorganiserad. Kundservice är en stor del av arbetet, vilket inkluderar att hjälpa kunder med frågor och produktval.Färdigheter och verktyg
Kioskbiträden måste ha goda kunskaper i kassasystem och betalningslösningar. De bör vara serviceinriktade och ha förmåga att hantera stressiga situationer. Kunskap om produkterna i sortimentet och grundläggande hygienprinciper är också viktiga för yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är café, kassavana och fatservering.