Om rollen
Butikskassaledare har en nyckelroll i detaljhandeln och ansvarar för kassapersonalens arbete. De ser till att kassaprocesserna flyter på smidigt och effektivt och att kundservicen är av hög kvalitet. Ofta har de genomgått interna utbildningar eller kurser i ledarskap och kundservice.Ansvarsområden
Butikskassaledare övervakar kassapersonalens arbete, schemalägger skift och hanterar dagliga kassarutiner. De ansvarar för att kassasystemen fungerar korrekt och att kassapersonalen följer alla rutiner. De hanterar även reklamationer och är ansvariga för att lösa eventuella problem som uppstår vid kassan.Färdigheter och verktyg
Butikskassaledare måste ha goda ledaregenskaper, vara serviceinriktade och ha förmåga att hantera stressiga situationer. De använder ofta kassasystem, kortterminaler och andra betalningslösningar. Kunskap i konflikthantering och förmåga att utbilda personal är också viktiga färdigheter. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är sales, personalansvar och bokslut.