Sök yrkesroll eller kompetens

Utbildningar HR-generalist / HR-partner

Lön
Utbildningar

Statistik och fakta

Region
Riket
Var kan man utbilda sig till HR-generalist/HR-partner?
Ingen data tillgängligJust nu finns det ingen utbildningsinformation tillgänglig för HR-generalist/HR-partner.
Vad gör en HR-generalist/HR-partner?
Om rollen
HR-generalister är specialister inom personalområdet som hanterar en bred uppsättning HR-relaterade uppgifter. De har ofta en högskoleutbildning inom personalvetenskap eller liknande och kan även ha kompletterande kurser eller certifieringar. Deras arbete är centralt för att stödja en organisations personalstrategi och -administration.
Ansvarsområden
HR-generalister ansvarar för rekrytering, anställningsvillkor, kompetensutveckling och arbetsrättsliga frågor. De arbetar med att utveckla och implementera HR-policys och -rutiner samt stödja chefer och anställda i HR-relaterade ärenden. De hanterar även personaladministration såsom lönehantering och förmånsprogram.
Färdigheter och verktyg
HR-generalister behöver goda kunskaper i arbetsrätt, förhandlingsteknik och konflikthantering. De använder HR-system för personaladministration och är ofta skickliga i att använda olika IT-verktyg för datahantering. Social kompetens, empati och förmågan att kommunicera effektivt är centrala egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är arbetsrätt, rehabilitering och personaladministration.

Utbildningar i Sverige

Ingen relevant utbildning funnen