Om rollen
Förvaltningsassistenter arbetar ofta inom offentlig förvaltning eller hos privata fastighetsförvaltare. De bistår med administrativa uppgifter och stödjer förvaltningens dagliga arbete. Utbildningsvägar kan inkludera kurser i administration eller en yrkeshögskoleutbildning inom fastighetsförvaltning.Ansvarsområden
Förvaltningsassistenter ansvarar för att hantera korrespondens, upprätta dokument och rapporter samt organisera möten och hantera bokningar. De kan även sköta fakturering, arkivering och uppdatering av register. Kundkontakt och att ge service till hyresgäster eller medborgare är en viktig del av jobbet.Färdigheter och verktyg
Förvaltningsassistenter behöver goda kunskaper i kontorsprogram som Microsoft Office och administrativa system. De måste vara noggranna, ha god organisationsförmåga och kunna hantera flera uppgifter samtidigt. Kommunikations- och kundservicefärdigheter är också centrala i rollen. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är hyresavtal, agresso redovisningssystem och svenskt medborgarskap.