Om rollen
Fastighetsassistenter stödjer fastighetsförvaltare och bidrar till den dagliga driften av fastigheter. De kan ha en bakgrund inom fastighetsförvaltning eller ha genomgått en yrkesutbildning inom området. Deras arbete är ofta administrativt och innefattar kontakt med hyresgäster och leverantörer.Ansvarsområden
Fastighetsassistenter ansvarar för att assistera i hanteringen av fastighetsrelaterade ärenden. De sköter administration kring uthyrning, underhåll och kan även vara delaktiga i budgetarbete. De är ofta första kontaktpunkten för hyresgästers frågor och problem.Färdigheter och verktyg
Fastighetsassistenter behöver goda kunskaper i administrativa system och fastighetsförvaltningsprogram. De måste vara serviceinriktade, ha god organisationsförmåga och kunna hantera flera uppgifter samtidigt. Kommunikations- och problemlösningsförmåga är centrala egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är hyresavtal, hyresjuridik och fastighetsskötsel.