Om rollen
Enhetschefer inom social omsorg leder verksamheter som ger stöd och service till människor i olika livssituationer. De har ofta en högskoleutbildning inom socialt arbete, vård och omsorg eller ledarskap. Deras roll är att säkerställa att verksamheten följer lagar och riktlinjer samt att personalen har rätt förutsättningar.Ansvarsområden
Enhetschefer inom social omsorg ansvarar för personalledning, budget och kvalitetssäkring av verksamheten. De ser till att enheten levererar tjänster enligt uppsatta mål och att klienternas behov tillgodoses. De arbetar även med utveckling av verksamheten och samverkan med andra aktörer.Färdigheter och verktyg
Enhetschefer inom social omsorg behöver goda ledarskapsfärdigheter, kunskap om lagstiftning och ekonomistyrning. De använder verktyg för dokumentation och uppföljning samt IT-system för verksamhetsstyrning. Empati och kommunikationsförmåga är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och verksamhetsansvar.