Om rollen
Departementssekreterare arbetar inom olika departement i den svenska regeringskansliet och bistår i det administrativa och politiska arbetet. De har ofta en akademisk bakgrund inom samhällsvetenskap, juridik eller ekonomi. Deras roll är att stödja departementets arbete genom att förbereda underlag, skriva rapporter och hantera information.Ansvarsområden
Departementssekreterare ansvarar för att sammanställa och analysera information som ligger till grund för politiska beslut. De förbereder ärenden inför regeringssammanträden och ser till att beslut genomförs. De kan även vara kontaktpersoner mot riksdagen, myndigheter och andra organisationer.Färdigheter och verktyg
Departementssekreterare måste ha god analytisk förmåga, vara skickliga på att uttrycka sig i tal och skrift samt ha en god förståelse för politiska processer. De använder ofta verktyg för dokumenthantering och informationsinsamling. Kunskap i lagstiftning och offentlig förvaltning är också viktigt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är statsvetenskap, internationella frågor och miljöfrågor.