Om rollen
Customer success managers är nyckelpersoner inom kundrelationer och kundnöjdhet. De arbetar ofta på teknikföretag och har en viktig roll i att säkerställa att kunderna uppnår sina mål med produkten eller tjänsten. Utbildningsbakgrunden kan variera, men ofta har de studerat företagsekonomi, marknadsföring eller liknande.Ansvarsområden
Customer success managers ansvarar för att bygga och underhålla långsiktiga kundrelationer. De identifierar kunders behov, ger råd om produktanvändning och strategier för att maximera kundens värde. De arbetar även proaktivt för att förebygga problem och säkerställa kundtillfredsställelse.Färdigheter och verktyg
Customer success managers måste ha utmärkta kommunikationsfärdigheter, både muntligt och skriftligt. De använder CRM-system som Salesforce, dataanalysverktyg och har förmåga att tolka kunddata. Empati, projektledning och kundservice är centrala färdigheter i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, arbetsrätt och kundtjänst.