Om rollen
Butikskommunikatörer är specialister på att skapa attraktiva och säljande butiksmiljöer. De kombinerar kunskaper inom marknadsföring, design och psykologi för att optimera kundupplevelsen. Utbildningsvägar kan inkludera kurser i visuell marknadsföring, design eller liknande högskoleutbildningar.Ansvarsområden
Butikskommunikatörer ansvarar för att planera och genomföra butikens visuella uttryck. De skapar skyltfönster, kampanjmaterial och ser till att produktpresentationen stärker varumärket. Deras arbete bidrar till att öka försäljningen genom att locka och engagera kunder.Färdigheter och verktyg
Butikskommunikatörer behärskar verktyg för design och layout, såsom Adobe Creative Suite. De har även en god känsla för trender, färg och form. Kommunikations- och projektledningsfärdigheter är centrala för att framgångsrikt genomföra kampanjer och utställningar. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kläder/mode, färg/kemikalieprodukter/tapeter och marknadsföring/marknadskommunikation.