Sök yrkesroll eller kompetens

Google Ads

Efterfrågan på arbetsmarknaden

HögMellanLåg

54%

Hur räknas värdet ut?
PrognosFörväntan på framtida behov av aktuell kompetens.
TrendUtveckling över tid jämfört med andra liknande kompetenser.
FrekvensHur ofta arbetsgivare efterfrågar kompetensen inom relevanta yrken.
Är Google Ads populärt?
Det är relativt populärt men mindre efterfrågat än till exempel Sökordsoptimering/SEO. Trenden hos arbetsgivare är trots allt att efterfrågan ökar.
I vilka jobb används Google Ads?
Yrket som starkast förknippas med denna färdighet är Marknadsanalytiker men även Marknadskoordinator och Marknadsförare har en koppling. Den vanligaste yrkesgruppen för kompetensen är Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl..
Vad tjänar man i yrken som använder Google Ads?
De flesta jobben finns i yrkesgruppen Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl.. Där är snittlönen 50 400 kr.
Vad är populärt som liknar Google Ads?
Av liknande kompetenser är Google Analytics, Sökmotormarknadsföring/SEM och Digital marknadsföring/Onlinemarknadsföring mest efterfrågat.
Trend
Efterfrågan över tid för kompetensen Google Ads. Här jämfört med hela yrkesgruppen Marknadsförare och informatörer m.fl..
Google Ads
Marknadsförare och informatörer m.fl.

Associerade yrkesroller

Snittlön för yrken som har den starkaste kopplingen till Google Ads
Kategori och yrkesroll
Koppling till kompetens
Efterfrågan på yrket
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister
Snittlön44 800SEK