Sök yrkesroll eller kompetens

Sökmotormarknadsföring/SEM

Efterfrågan på arbetsmarknaden

HögMellanLåg

60%

Hur räknas värdet ut?
PrognosFörväntan på framtida behov av aktuell kompetens.
TrendUtveckling över tid jämfört med andra liknande kompetenser.
FrekvensHur ofta arbetsgivare efterfrågar kompetensen inom relevanta yrken.
Är Sökmotormarknadsföring/SEM populärt?
Det är relativt populärt men mindre efterfrågat än till exempel Sökordsoptimering/SEO. Trenden hos arbetsgivare är trots allt att efterfrågan ökar.
I vilka jobb används Sökmotormarknadsföring/SEM?
Yrket som starkast förknippas med denna färdighet är Marknadsanalytiker men även Marknadsförare och Marknadskommunikatör har en koppling. Den vanligaste yrkesgruppen för kompetensen är Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl..
Vad tjänar man i yrken som använder Sökmotormarknadsföring/SEM?
De flesta jobben finns i yrkesgruppen Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl.. Där är snittlönen 51 600 kr.
Vad är populärt som liknar Sökmotormarknadsföring/SEM?
Av liknande kompetenser är Google Analytics, Google Ads och Sökordsoptimering/SEO mest efterfrågat.
Trend
Efterfrågan över tid för kompetensen Sökmotormarknadsföring/SEM. Här jämfört med hela yrkesgruppen Marknadsförare och informatörer m.fl..
Sökmotormarknadsföring/SEM
Marknadsförare och informatörer m.fl.

Associerade yrkesroller

Snittlön för yrken som har den starkaste kopplingen till Sökmotormarknadsföring/SEM
Kategori och yrkesroll
Koppling till kompetens
Efterfrågan på yrket
Marknadsanalytiker och marknadsförare m.fl.
Snittlön51 600SEK