Om rollen
Turistinformatörer arbetar med att förse besökare med information och service för att främja och underlätta turismen i en region. De kan ha en utbildning inom turism och service, eller ha skaffat sig erfarenhet genom arbete i branschen. Deras kunskap om lokala sevärdheter, evenemang och logi är omfattande.Ansvarsområden
Turistinformatörer ger rekommendationer om sevärdheter, restauranger och aktiviteter. De hjälper till med bokningar, informerar om lokala traditioner och ger vägbeskrivningar. Att hålla sig uppdaterad om evenemang och tillhandahålla broschyrer och kartor är också en del av deras ansvarsområden.Färdigheter och verktyg
Turistinformatörer måste ha goda kommunikationsfärdigheter, både muntligt och skriftligt, på svenska och ofta på flera andra språk. De använder ofta digitala verktyg som bokningssystem och informationsdatabaser. Serviceinriktning och förmågan att hantera olika kundbehov är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kassavana, marknadsföring/marknadskommunikation och webbutveckling.