Om rollen
Kommunala tekniska chefer har en ledande position inom kommunens tekniska förvaltning och ansvarar för infrastruktur och tekniska system. De har ofta en högskoleutbildning inom teknik eller samhällsbyggnad och erfarenhet av ledarskap. Deras roll är strategisk och innefattar ofta samverkan med andra kommunala avdelningar och externa aktörer.Ansvarsområden
Kommunala tekniska chefer leder och utvecklar den tekniska förvaltningens arbete. De ansvarar för planering, genomförande och uppföljning av tekniska projekt och underhåll av kommunens infrastruktur. De ser även till att verksamheten följer lagar, förordningar och politiska beslut.Färdigheter och verktyg
Kommunala tekniska chefer måste ha goda ledarskapsfärdigheter och kunskap i projektledning. De använder verktyg för budgetering, planering och uppföljning. Kommunikationsförmåga, förståelse för politiska processer och teknisk kompetens är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och samhällsbyggnad.