Om rollen
Bilprovningstationschefer leder verksamheten vid en bilprovningstation och ser till att allt fungerar enligt gällande regelverk. De har ofta en teknisk bakgrund och erfarenhet från fordonsbranschen, samt ledarskapsutbildning. Deras roll är att säkerställa hög servicenivå och att bilprovningar genomförs korrekt.Ansvarsområden
Bilprovningstationschefer ansvarar för personalledning, budget och kvalitetssäkring av tjänsterna som erbjuds. De ser till att stationen följer lagar och förordningar och att kunderna får god service. De hanterar även kundklagomål och ser till att arbetsmiljön är säker och effektiv.Färdigheter och verktyg
Bilprovningstationschefer behöver goda ledarskapsfärdigheter, kunskap om bilteknik och förståelse för kvalitetssystem. De använder ofta administrativa system för rapportering och uppföljning. Kommunikationsförmåga och förmågan att hantera stressiga situationer är också viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, personalplanering och kvalitetsansvar.