Om rollen
Resehandläggare arbetar ofta på resebyråer eller inom företag som specialiserar sig på affärsresor. De hjälper kunder att planera och boka resor, inklusive transport och boende. Utbildningsvägar kan inkludera turismprogram på yrkeshögskola eller universitetsnivå.Ansvarsområden
Resehandläggare ansvarar för att skräddarsy resepaket baserade på kundens önskemål och budget. De bokar flyg, hotell och andra researrangemang samt ger råd om destinationer. De hanterar även ändringar i bokningar och hjälper till vid eventuella problem under resan.Färdigheter och verktyg
Resehandläggare måste ha goda kunskaper i geografi och destinationer samt vara skickliga på kundservice. De använder bokningssystem och IT-verktyg för att hantera reservationer. Kommunikationsförmåga, organisationsförmåga och förmåga att hantera stress är viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är amadeus resebokningssystem, svenskt medborgarskap och kundtjänst.