Om rollen
Receptionschefen har en ledande position inom hotell- eller företagsreceptioner och ansvarar för att övervaka receptionens dagliga drift. De har ofta en bakgrund inom hotell- eller turismbranschen och kan ha genomgått utbildningar inom hotell- och restaurangmanagement. Receptionschefen är ansiktet utåt för verksamheten och spelar en nyckelroll i gästernas upplevelse.Ansvarsområden
Receptionschefen leder och utbildar receptionspersonalen, säkerställer hög servicenivå och hanterar kundklagomål. De ansvarar för schemaläggning, budgetering och rapportering till högre ledning. Att upprätthålla en effektiv och välkomnande receptionsmiljö är centralt i deras arbete.Färdigheter och verktyg
Receptionschefen måste ha utmärkta kommunikations- och ledarskapsfärdigheter samt förmåga att hantera stressiga situationer. De använder ofta bokningssystem, kontorsprogramvara och CRM-system. Organisationsförmåga, problemlösning och kundservice är kritiska kompetenser för rollen. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, hotsoft hotellbokningssystem och opera hotellbokningssystem.