Om rollen
Marknadsföringsproduktchefer ansvarar för att leda utvecklingen och marknadsföringen av en produkts strategi. De arbetar ofta i gränslandet mellan marknadsföring, produktutveckling och försäljning. Utbildningsmässigt kan de ha en bakgrund inom marknadsföring, affärsutveckling eller liknande områden.Ansvarsområden
Marknadsföringsproduktchefer utvecklar och implementerar produktmarknadsföringsplaner. De analyserar marknadstrender och kundbehov för att positionera produkten. Deras arbete inkluderar att samarbeta med andra avdelningar för att säkerställa produktens framgång på marknaden.Färdigheter och verktyg
Marknadsföringsproduktchefer måste ha starka analytiska färdigheter och kunskap i marknadsföringsverktyg. De använder ofta CRM-system, analysprogram och presentationsmjukvara. Kommunikations- och projektledningsförmåga är också centrala i deras roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och sales.