Om rollen
Pressekreterare arbetar ofta inom politiska organisationer, myndigheter eller större företag och ansvarar för kontakten med media. De förbereder pressmeddelanden, håller i presskonferenser och fungerar som talespersoner. En relevant utbildning kan vara inom journalistik, kommunikation eller medie- och informationsvetenskap.Ansvarsområden
Pressekreterare hanterar medieförfrågningar, utformar kommunikationsstrategier och övervakar nyhetsflöden. De skapar och distribuerar pressmaterial och är ansvariga för organisationens image i pressen. Att bygga och underhålla relationer med journalister och andra medieaktörer är en central del av jobbet.Färdigheter och verktyg
Pressekreterare måste ha utmärkta skriftliga och muntliga kommunikationsfärdigheter på svenska och ofta även på engelska. De använder verktyg för mediebevakning, sociala medier och publiceringsplattformar. Organisationsförmåga, initiativtagande och stresshantering är viktiga egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är pressmeddelanden, svenskt medborgarskap och nyhetsredaktion.