Om rollen
Organisationsutvecklare arbetar med att förbättra och effektivisera organisationers struktur, kultur och processer. De har ofta en bakgrund inom beteendevetenskap, företagsekonomi eller liknande och kan ha kompletterande utbildningar i ledarskap och förändringshantering. Deras roll är strategisk och innefattar ofta en nära dialog med ledningen.Ansvarsområden
Organisationsutvecklare analyserar nuvarande arbetsmetoder, ledarskapsstilar och organisationskultur för att identifiera förbättringsområden. De driver förändringsprojekt, faciliterar workshops och utbildningar samt stöttar ledare i utvecklingsprocesser. De ansvarar även för att mäta och utvärdera effekterna av genomförda förändringar.Färdigheter och verktyg
Organisationsutvecklare behöver goda kunskaper i projektledning, förändringsledning och kommunikation. De använder verktyg som enkät- och analysprogram, samt modeller och metoder för organisationsanalys. Förmåga att hantera motstånd och skapa engagemang är centrala färdigheter i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är utvecklingsarbete, förändringsledning och processutveckling.