Om rollen
Optikerassistenter är stödjande yrkespersoner inom optikbranschen som arbetar nära optiker för att ge kundservice och administrativt stöd. De har ofta genomgått en kortare yrkesutbildning eller intern utbildning på arbetsplatsen. Optikerassistenter är en viktig del i att säkerställa en smidig drift av en optikerpraktik.Ansvarsområden
Optikerassistenter ansvarar för att boka och förbereda kundmöten, utföra preliminära synundersökningar och hjälpa kunder att välja glasögon eller kontaktlinser. De hanterar även försäljning och justeringar av glasögon. Att ge god service och stödja optikern i dagliga uppgifter är centrala delar av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Optikerassistenter behöver goda kommunikationsfärdigheter och kundserviceförmåga. De använder verktyg för synundersökning och mjukvara för kundhantering. Kunskap om olika typer av glasögon, linser och optikrelaterade produkter är viktigt för att kunna assistera kunder på ett professionellt sätt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kläder/mode, optik produktkunskap och färg/kemikalieprodukter/tapeter.