Om rollen
Mediasäljare arbetar med försäljning av reklamutrymme och marknadsföringslösningar inom olika mediekanaler. De kan ha en bakgrund inom försäljning, marknadsföring eller media och ofta en relevant högskoleutbildning. Mediasäljare behöver ha god kännedom om medielandskapet och kundens behov.Ansvarsområden
Mediasäljare ansvarar för att bygga och underhålla relationer med kunder och potentiella annonsörer. De skapar och presenterar anpassade reklamlösningar och ser till att kundens marknadsföringsmål uppnås. Uppföljning och analys av kampanjresultat är också en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Mediasäljare måste ha utmärkta kommunikations- och presentationsfärdigheter, både muntligt och skriftligt. De använder CRM-system för kundhantering och är vana vid att arbeta med mål och budgetar. Kunskap i digitala verktyg för analys och uppföljning av reklamkampanjer är essentiellt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och uppsökande försäljning.