Om rollen
Mediachefer ansvarar för strategi och genomförande av marknadsförings- och reklamkampanjer i olika mediekanaler. De har ofta en bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller media och kan ha en relevant högskoleutbildning. Deras roll är att överbrygga kreativa och affärsmässiga mål för att maximera varumärkets synlighet.Ansvarsområden
Mediachefer utvecklar och implementerar mediestrategier som är anpassade efter företagets mål och budget. De förhandlar med mediebyråer och leverantörer, samt analyserar kampanjresultat för att optimera framtida insatser. De övervakar även mediebudgeten och ser till att kampanjer levererar önskad avkastning.Färdigheter och verktyg
Mediachefer måste ha starka analytiska färdigheter och vara insatta i medieplaneringsverktyg och plattformar. De behöver god förståelse för digital marknadsföring, inklusive SEO och sociala medier. Ledarskap, kommunikationsförmåga och förmågan att arbeta under press är också viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och marknadsföring/pr.