Om rollen
Marknadsundersökare spelar en viktig roll i att samla in och analysera information om marknader och konsumentbeteenden. De har ofta en akademisk bakgrund inom marknadsföring, statistik eller samhällsvetenskap. Deras arbete ligger till grund för strategiska beslut inom företag och organisationer.Ansvarsområden
Marknadsundersökare utformar undersökningar, samlar in data och tolkar resultaten för att förstå marknadstrender och kundpreferenser. De ansvarar för att genomföra både kvantitativa och kvalitativa studier. Deras insikter hjälper till att forma produktutveckling, marknadsföringsstrategier och försäljningsinitiativ.Färdigheter och verktyg
Marknadsundersökare behärskar statistiska analysprogram som SPSS eller SAS och enkätverktyg som SurveyMonkey. De har starka analytiska färdigheter och förmågan att presentera komplex data på ett begripligt sätt. Kommunikations- och presentationsförmåga är också viktiga för att dela insikter. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsundersökningar/resultatanalys, research och café.