Om rollen
Marknadsplanerare arbetar med att utveckla och implementera marknadsföringsstrategier för produkter och tjänster. De analyserar marknadsförhållanden och konsumentbeteenden för att skapa effektiva marknadsplaner. Ofta har de en akademisk bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller företagsekonomi.Ansvarsområden
Marknadsplanerare identifierar målgrupper, positionerar varumärken och planerar kampanjer. De samarbetar med andra avdelningar för att säkerställa att marknadsföringsinsatserna är koordinerade och målinriktade. Uppföljning och analys av kampanjresultat är en viktig del av deras arbetsuppgifter.Färdigheter och verktyg
Marknadsplanerare behöver starka analytiska färdigheter och kunskap i marknadsföringsverktyg som Google Analytics och CRM-system. De måste vara kreativa och ha förmåga att tänka strategiskt. God kommunikationsförmåga är essentiellt för att framgångsrikt kunna presentera och förmedla planer. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och sales.