Om rollen
Marknadskonsulter är specialister inom marknadsföring och strategi som hjälper företag att förstå och nå ut till sin målgrupp. De analyserar marknadsförhållanden, identifierar affärsmöjligheter och utformar marknadsföringsplaner. Ofta har de en akademisk bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller företagsekonomi.Ansvarsområden
Marknadskonsulter ansvarar för att utveckla och implementera marknadsföringsstrategier för sina klienter. De genomför marknadsundersökningar, analyserar konsumentbeteenden och övervakar kampanjresultat. Deras arbete innebär även att ge råd om varumärkespositionering och produktutveckling.Färdigheter och verktyg
Marknadskonsulter måste vara skickliga i dataanalys, kreativt tänkande och kommunikation. De använder verktyg som Google Analytics, CRM-system och olika sociala medieplattformar. Kunskap i digital marknadsföring och förmåga att tolka marknadstrender är centrala i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/marknadskommunikation, marknadsföring/pr och google analytics.