Om rollen
Läromedelsintendenter arbetar ofta inom utbildningssektorn och ansvarar för att välja och förvalta läromedel. De har vanligtvis en pedagogisk bakgrund och kan ha kompletterande utbildning inom biblioteksvetenskap eller förlagsverksamhet. Deras arbete är centralt för att säkerställa kvalitativa och relevanta material för undervisning.Ansvarsområden
Läromedelsintendenter utvärderar och väljer ut läromedel som böcker, digitala resurser och annat undervisningsmaterial. De samarbetar med lärare och skolledning för att tillgodose elevers och lärares behov. De ansvarar även för budget och upphandling relaterad till läromedel.Färdigheter och verktyg
Läromedelsintendenter måste ha god kunskap om pedagogik, läroplaner och elevers lärandebehov. De behöver färdigheter i kritisk granskning, förhandling och projektledning. Verktyg som används inkluderar databaser för läromedel, upphandlingssystem och olika digitala plattformar för utbildningsmaterial. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är animering, manus och film.