Om rollen
Konferenstekniker ansvarar för den tekniska utrustningen vid konferenser, möten och event. De har ofta en bakgrund inom ljud- och bildteknik och kan ha genomgått en yrkesutbildning eller högskolestudier inom medieteknik. Deras expertis är avgörande för att säkerställa en smidig och professionell presentation och kommunikation.Ansvarsområden
Konferenstekniker installerar, konfigurerar och hanterar ljud-, bild- och videoutrustning. De säkerställer att all teknik fungerar felfritt under evenemanget och bistår med teknisk support. Att genomföra ljud- och bildtester före evenemang och hantera eventuella tekniska problem är en viktig del av deras arbetsuppgifter.Färdigheter och verktyg
Konferenstekniker måste ha goda kunskaper i ljud- och videoutrustning samt relevant mjukvara. De använder ofta verktyg som mikrofoner, högtalare, mixers, projektorer och videokonferenssystem. Förmåga till problemlösning, god servicekänsla och teknisk kompetens är centrala egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är livesändning, riggning och vårdavdelning/mottagning.