Om rollen
Kafébiträden arbetar med kundservice och försäljning inom caféer och konditorier. De förbereder och serverar kaffe, bakverk och andra lättare måltider. Ofta krävs ingen formell utbildning, men erfarenhet av serviceyrken eller en kurs i barista-kunskap är meriterande.Ansvarsområden
Kafébiträden ansvarar för att ta emot och expediera kunder, förbereda drycker och enklare maträtter. De sköter kassahantering, ser till att lokalen är ren och välkomnande samt fyller på varor. Kundbemötande och att upprätthålla en hög servicenivå är centrala delar av arbetet.Färdigheter och verktyg
Kafébiträden måste ha goda kunskaper i kundservice och vara skickliga på att hantera kaffemaskiner och annan utrustning för mat- och dryckesberedning. De bör vara stresståliga och ha en god förmåga att samarbeta. Kunskap om hygien och livsmedelshantering är också viktigt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är café, smörgåsar och kassavana.