Sök yrkesroll eller kompetens

Utbildningar Inköpsassistent / Inköpskontorist / Inköpssekreterare

Lön
Utbildningar

Statistik och fakta

Region
Västra Götalands län
Hur många utbildningar för Inköpsassistent/Inköpskontorist/Inköpssekreterare finns det i Västra Götalands län?
1Utbildningar
1Lärosäten
Vad gör en Inköpsassistent/Inköpskontorist/Inköpssekreterare?
Om rollen
Inköpsassistenter stödjer inköpsavdelningen med administrativa uppgifter och är ofta involverade i hela inköpsprocessen. De kan ha en bakgrund inom ekonomi, logistik eller administration och ofta har de genomgått yrkesutbildningar inom inköp eller logistik. Deras roll är viktig för att säkerställa en effektiv och kostnadseffektiv inköpsprocess.
Ansvarsområden
Inköpsassistenter ansvarar för att sköta beställningar, följa upp leveranser och upprätthålla kontakt med leverantörer. De hjälper till med att förbereda inköpsdokumentation och kan även vara delaktiga i förhandlingar och utvärdering av leverantörer. Att hålla ordning på fakturor och leveransscheman är också en del av deras ansvarsområden.
Färdigheter och verktyg
Inköpsassistenter måste vara noggranna och ha god organisatorisk förmåga. De använder ofta affärssystem som SAP eller andra ERP-system och är vana vid att arbeta med Excel och andra Office-program. Kommunikationsförmåga och förmågan att arbeta i team är viktiga egenskaper i denna roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, sap applikationsplattform och leveransbevakning.

Utbildningar

Borås

Administration Inköpsassistent, heltid

Borås Kommun
Gymnasial vuxenutbildning, kurspaket
Studietakt 100%
BeskrivningBeskrivning för utbildningen saknas.
Nästa startdatum
Utbildningsperiodundefined – undefined