Om rollen
Inköpare ansvarar för att förvärva varor och tjänster som företag och organisationer behöver för sin verksamhet. De arbetar ofta inom industrin, handeln eller offentlig sektor och har vanligtvis en bakgrund inom ekonomi, logistik eller inköp. Utbildning kan variera från yrkeshögskola till universitetsexamen inom relevant område.Ansvarsområden
Inköpare förhandlar avtal, bedömer leverantörers kvalitet och ser till att inköp sker kostnadseffektivt och i rätt tid. De analyserar marknadstrender och sköter relationer med leverantörer. Att upprätthålla en god leverantörskedja och minimera risker i inköpsprocessen är centrala uppgifter.Färdigheter och verktyg
Inköpare måste ha god förhandlingsförmåga, analytisk förmåga och kunskap om inköpsprocesser. De använder ofta inköpssystem och databaser för att spåra beställningar och lager. Kunskaper i Excel och affärssystem som SAP eller Oracle är vanligt förekommande. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, sap applikationsplattform och leveransbevakning.