Om rollen
Hyreskonsulenter arbetar med uthyrning och förvaltning av fastigheter, ofta inom bostadsföretag eller fastighetsförvaltningar. De har kunskap om fastighetsjuridik, ekonomi och kundservice. Utbildningsvägar kan inkludera högskolestudier inom fastighetsförvaltning eller motsvarande praktisk erfarenhet.Ansvarsområden
Hyreskonsulenter ansvarar för att hyra ut lägenheter och lokaler, hantera hyresavtal och vara kontaktperson för hyresgäster. De genomför visningar, förhandlar hyresvillkor och ser till att hyreslagen följs. Att upprätthålla goda relationer med hyresgäster och hantera eventuella konflikter är en viktig del av jobbet.Färdigheter och verktyg
Hyreskonsulenter behöver goda kunskaper i kundservice, förhandling och konflikthantering. De använder ofta system för fastighetsförvaltning, t.ex. för att hantera hyresavtal och kundregister. Kunskap om lagstiftning kring hyresrätt och förmåga att kommunicera tydligt, både muntligt och skriftligt, är essentiellt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är hyresjuridik, hyresavtal och fastighetsekonomi.