Om rollen
Forskningshandläggare arbetar ofta vid universitet, högskolor eller andra forskningsinstitutioner och hanterar administrativa uppgifter kring forskningsprojekt. De kan ha en akademisk bakgrund och ofta en relevant högskoleutbildning. Deras roll är att stödja forskare och projektledare med ansökningar, ekonomi och rapportering.Ansvarsområden
Forskningshandläggare ansvarar för att koordinera ansökningar om forskningsmedel, följa upp projektbudgetar och säkerställa att rapportering sker enligt givna riktlinjer. De är en länk mellan forskare, finansiärer och institutionens administration. De övervakar även efterlevnaden av regelverk och etiska riktlinjer inom forskningen.Färdigheter och verktyg
Forskningshandläggare måste vara noggranna och ha god förmåga att hantera information och data. De använder ofta projektledningsverktyg, databaser och ekonomisystem. Kommunikations- och samarbetsförmåga är centralt, liksom kunskap om forskningsfinansiering och regelverk. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är utvecklingsarbete, svenskt medborgarskap och finansiering.