Om rollen
Försäkringsutredare på Försäkringskassan arbetar med att utreda och besluta om rätt till olika socialförsäkringsförmåner. De har ofta en bakgrund inom juridik, socialt arbete eller annan relevant högskoleutbildning. Deras arbete är viktigt för att säkerställa att förmåner och stöd når rätt personer enligt lagar och regler.Ansvarsområden
Försäkringsutredare ansvarar för att handlägga ärenden som rör sjukförsäkring, föräldraförsäkring, bostadsbidrag och andra socialförsäkringsområden. De granskar inkomna ansökningar, bedömer rätten till ersättning och fattar beslut. De har även en viktig roll i att informera och vägleda försäkrade om deras rättigheter och skyldigheter.Färdigheter och verktyg
Försäkringsutredare måste ha goda kunskaper i socialförsäkringslagstiftning och förmåga att tolka och tillämpa denna. De använder datasystem för ärendehantering och behöver vara noggranna och analytiska. God kommunikationsförmåga är centralt för att förklara beslut och regelverk för försäkrade. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/marknadskommunikation, marknadsföring/pr och rehabilitering.