Om rollen
Försäkringshandläggare på Försäkringskassan arbetar med att handlägga och fatta beslut om olika typer av socialförsäkringsärenden. De har ofta en bakgrund inom samhälls- eller beteendevetenskap och har genomgått internutbildning hos Försäkringskassan. Deras arbete är viktigt för att säkerställa att individer får rätt ersättning och stöd.Ansvarsområden
Försäkringshandläggare ansvarar för att granska ansökningar, bedöma rätt till förmåner och kommunicera beslut. De tolkar och tillämpar lagar och regler inom socialförsäkringsområdet och har kontakt med försäkrade, arbetsgivare och vårdgivare. Att ge service och information till allmänheten är också en central del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Försäkringshandläggare måste ha god förmåga att analysera information och fatta välgrundade beslut. De använder datasystem för ärendehantering och behöver goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Empati, noggrannhet och förmåga att hantera komplexa regelverk är viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är statsvetenskap, kundtjänst och beteendevetenskap.