Om rollen
Folkbokföringshandläggare arbetar med att registrera och uppdatera personuppgifter i det nationella folkbokföringsregistret. De har ofta en bakgrund inom offentlig förvaltning eller juridik och kan ha genomgått utbildningar relaterade till dessa områden. Deras arbete är viktigt för att säkerställa korrekta uppgifter för medborgare och myndigheter.Ansvarsområden
Folkbokföringshandläggare ansvarar för att granska och registrera ändringar i folkbokföringen, såsom flyttanmälningar och civilståndsändringar. De ger service och information till allmänheten och samarbetar med andra myndigheter. Att upprätthålla en hög integritet och noggrannhet i hanteringen av personuppgifter är centralt i deras arbete.Färdigheter och verktyg
Folkbokföringshandläggare måste ha goda kunskaper i offentlig förvaltning och förståelse för relevant lagstiftning. De använder datasystem för att hantera personuppgifter och behöver vara noggranna och serviceinriktade. God kommunikationsförmåga och förmåga att hantera konfidentiell information är viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är beteendevetenskap, familjerätt och statsvetenskap.