Om rollen
Distributionsassistenter spelar en viktig roll i logistik och distribution av varor. De arbetar ofta inom transport- och logistikföretag och kan ha en yrkesutbildning inom logistik eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Deras arbete är centralt för att säkerställa en effektiv varuflöde från lager till slutkund.Ansvarsområden
Distributionsassistenter ansvarar för att koordinera och övervaka leveransprocesser. De planerar och bokar transporter, hanterar fraktdokument och kommunicerar med chaufförer och kunder. Att följa upp och säkerställa att leveranser sker i tid är en viktig del av deras arbetsuppgifter.Färdigheter och verktyg
Distributionsassistenter måste vara organiserade och ha goda kommunikationsfärdigheter. De använder ofta datasystem för lagerhantering och transportplanering. Kunskap i logistikprogram och förmåga att hantera stressiga situationer är viktiga för yrkesrollen. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är logistik, tidningsdistribution och sap applikationsplattform.