Om rollen
Backofficepersonal arbetar med administrativa uppgifter bakom kulisserna i olika typer av företag och organisationer. De är ofta företagets ryggrad och ser till att allt administrativt fungerar smidigt. Utbildningsbakgrunden kan variera, men ofta har de någon form av kontors- eller administrationsutbildning.Ansvarsområden
Backofficepersonal hanterar uppgifter som fakturering, bokföring, kundservice och databasadministration. De är ansvariga för att sammanställa rapporter, sköta korrespondens och arkivering. Deras arbete är centralt för att stödja företagets dagliga drift och långsiktiga planering.Färdigheter och verktyg
Backofficepersonal måste vara noggranna och ha god organisatorisk förmåga. De använder ofta kontorsprogram som Microsoft Office och affärssystem som SAP. Kommunikations- och datorkunskaper är viktiga, liksom förmågan att hantera flera uppgifter samtidigt. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är backoffice, logistik och sap applikationsplattform.