Om rollen
Kommunala avdelningschefer leder och utvecklar verksamheten inom en specifik avdelning i en kommun. De har ofta en högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, juridik, ekonomi eller det specifika området de ansvarar för. Deras roll är strategisk och innefattar ofta personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar.Ansvarsområden
Avdelningschefer i kommuner ansvarar för att leda och fördela arbetet inom sin avdelning. De ser till att avdelningens mål uppnås i enlighet med kommunens riktlinjer och lagstiftning. De har även ansvar för budget, personal och att avdelningen bidrar till kommunens övergripande mål.Färdigheter och verktyg
Kommunala avdelningschefer måste ha goda ledarskapsförmågor, kunskap i offentlig förvaltning och förståelse för politiska processer. De använder verktyg för projektledning, budgetering och personalhantering. Kommunikations- och samarbetsförmåga är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och utvecklingsarbete.